Het Kind als Stadsburger: Inclusieve Pedagogiek in en om scholen om cumulatie van ongelijkheid te bestrijden
Dit programma is gericht op het beschrijven, begrijpen en versterken van inclusieve pedagogiek als een middel om de cumulatie van ongelijkheid in en om het onderwijs tegen te gaan. Er wordt onderzocht hoe inclusieve pedagogiek kan bijdragen aan gelijke kansen voor alle kinderen door een divers en kritisch curriculum, equity pedagogiek in de klas en een inclusieve schoolcultuur. Het gaat zowel om wat er binnen de schoolmuren gebeurt, als daarbuiten. De wisselwerking tussen school en omgeving is cruciaal om de aanpak van ongelijkheid te versterken. Jeugdprofessionals en andere stadsbekwame professionals, die door bewustwording en specifieke vaardigheden een sleutelrol kunnen spelen in het doorbreken van ongelijkheid worden hierbij betrokken. Eerdere studies tonen aan dat deze professionals een belangrijke rol kunnen spelen in het doorbreken van de cumulatie van ongelijkheid. Het doel is om de kenmerken van inclusieve pedagogiek te identificeren en te versterken door interprofessionele samenwerking te onderzoeken en te operationaliseren in Amsterdamse scholen en gemeenschappen.
Bekijk hier het onderzoeksprogramma van 2023: Onderzoeksprogramma Onderwijs & Opvoeding 2023 – Kenniscentrum Ongelijkheid