Download de publicatie

School Choice Dynamics and Segregation

School Choice Dynamics and Segregation

Onder leiding van Mike Lees (UvA)

Deze onderzoekssamenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam, de Rijksuniversiteit Groningen, de Onderwijsinspectie en de gemeente Amsterdam heeft tot doel de dynamiek van schoolkeuze en de daaruit voortvloeiende patronen van segregatie en ongelijkheid op basisscholen te ontrafelen door uit te gaan van een multidimensionale benadering van segregatie.

De kwestie van segregatie in het onderwijs wordt van oudsher onderzocht op individueel niveau (bijv. onderzoek onder ouders, keuzeanalyse, etc) en op basis van statistieken op macroniveau (bijv. veranderingen in segregatieniveau, regio-, stads, of nationaal niveau). Door een nieuwe wetenschappelijke benadering te gebruiken, verbindt het onderzoeksteam deze twee niveaus met elkaar om zo te begrijpen hoe ogenschijnlijk onschuldige veranderingen in individueel gedrag of maatschappelijke context kunnen leiden tot drastische veranderingen in de dynamiek op macroniveau.

Het onderzoek bestaat uit twee delen: het eerste onderzoekt patronen en trends van segregatie op de verschillende intersecties tussen klasse en etniciteit. Er zal met name gekeken worden naar verschillen binnen hoogopgeleide groepen en de intersectie met migratieachtergrond, inkomen en opleidingsniveau. In het tweede deel zal een agent-gebaseerd model van schoolkeuze en schooltoewijzing ontwikkeld worden, dat het mogelijk maakt om te bestuderen hoe mogelijke verstoringen (bv. beleidsinterventies, demografische scenario’s) de keuze en de patronen van schoolsegregatie beïnvloeden. 

Lees verder op de website van het onderzoeksproject en de UvA.

Blijf op de hoogte!

Schrijf u in en kies zelf welke nieuwsbrieven u wilt ontvangen.

"*" geeft vereiste velden aan