Download de publicatie

Between institutions and mechanisms

Between institutions and mechanisms: education and inequality in comparative perspective 

Onder leiding van Herman van de Werfhorst (UvA)

In tegenstelling tot eerdere studies richt dit onderzoek zich expliciet op de sociale mechanismen in gezinnen en scholen die in gang worden gezet door onderwijsinstellingen, en op hoe instellingen veranderen als reactie op veranderende politieke, economische en maatschappelijke contexten. Het onderzoek bestaat uit een analyse van longitudinale institutionele gegevens uit de jaren 1950-2010, internationale enquêtes over opleidingsniveau en gegevens over politieke partijen uit verschillende periodes en landen. Hiermee worden zowel de effecten van instituties op onderwijsresultaten als op de vorming en aanpassing van instituties bestudeerd.

Door verschillende perspectieven uit de sociologie, politicologie en onderwijswetenschap te combineren, onderzoekt dit project:

  1. of onderwijsinstituties gerelateerd zijn aan studieresultaten en ongelijkheid,
  2. door welke mechanismen instituties het gedrag en de ideeën van ouders, leraren en kinderen beïnvloeden,
  3. hoe institutionele veranderingen in het onderwijs verband houden met politieke, economische en maatschappelijke trends, en
  4. hoe bestaande structuren en maatschappelijke ongelijkheid worden gelegitimeerd in de dagelijkse praktijken en ideeën van leraren, ouders en schoolleiders.

Lees meer over het onderzoek op de website van NWO.

Blijf op de hoogte!

Schrijf u in en kies zelf welke nieuwsbrieven u wilt ontvangen.

"*" geeft vereiste velden aan