Een onderzoeksproject over de rol van identiteitsnetwerken bij maatschappelijke participatie en sociale mobiliteit van Amsterdamse jongeren met een migratieachtergrond Identiteitsnetwerken, zoals islamitische studentenverenigingen of multiculturele jongerenorganisaties, zijn in potentie krachtige actoren en partners in de strijd tegen ongelijkheid. Ze kunnen voor hun leden sociale mobiliteit en participatie in besluitvormingsprocessen bewerkstelligen. Ook kunnen ze bijdragen aan… Lees verder Factsheet identiteitsnetwerken
onderwijs
Een slecht begin is het dubbele werk? Ongelijkheid tijdens de transitie van opleiding naar werk
Onder leiding van Jos Akkermans (School of Business and Economics, VU) wordt ongelijkheid bij jongeren tijdens de transitie van opleiding naar werk onderzocht, en wat het effect van de coronapandemie daarop is. De coronacrisis heeft jongeren hard geraakt. Dit kan aanhoudende en zelfs groeiende sociale ongelijkheid in Amsterdam versterken. Onderzoek naar jongeren tijdens de transitie… Lees verder Een slecht begin is het dubbele werk? Ongelijkheid tijdens de transitie van opleiding naar werk
Agency arrangeren bij jongerenwerk op school
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Kenniscentrum Ongelijkheid van de gemeente Amsterdam. Het Kenniscentrum gaf een breed consortium van onderzoekers en praktijkpartners de opdracht samen een onderzoeksvoorstel te formuleren en de kans het onderzoek uit te voeren. We danken het Kenniscentrum voor het kunnen uitvoeren van dit in onze ogen waardevolle onderzoeks- en… Lees verder Agency arrangeren bij jongerenwerk op school
Trailer ‘Zonder Leraar: help, de leraar vertrekt uit Amsterdam’
In de documentaire ‘Zonder Leraar: help, de leraar vertrekt uit Amsterdam’ volgen de onderzoekers een half jaar lang vier basisschooldocenten bij hun thuis, op school en in hun stad. Centraal staat hun woonsituatie met alles daaromheen: hoe wonen ze nu, hoe ervaren ze hun werk als leerkracht en bovenal: wat voor perspectief hebben ze nog… Lees verder Trailer ‘Zonder Leraar: help, de leraar vertrekt uit Amsterdam’
Agency Arrangeren
Verslag Werkplaats met praktijk, onderwijs, onderzoek en beleid Op 7 december organiseerden onderzoekers van vier onderzoeksorganisaties samen met 5 praktijkorganisaties, het Kenniscentrum Kansenongelijkheid en KeTJAA een werkplaats in Ru Pare, over hoe we in de samenleving letterlijk en figuurlijk voor meer speelruimte voor jongeren kunnen zorgen. In hun leven passen jongeren zich aan verschillende bestaande… Lees verder Agency Arrangeren
Agency arrangeren bij Studiezalen
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Kenniscentrum Ongelijkheid van de gemeente Amsterdam. Het Kenniscentrum gaf een breed consortium van onderzoekers en praktijkpartners de opdracht samen een onderzoeksvoorstel te formuleren en de kans het onderzoek uit te voeren. We danken het Kenniscentrum voor het kunnen uitvoeren van dit in onze ogen waardevolle onderzoeks- en ontwikkelwerk… Lees verder Agency arrangeren bij Studiezalen